Nya regler släpvagn 2024

Nya regler släpvagn 2024 – Viktiga förändringar och krav

Under 2024 har nya regler införts som påverkar användningen av släpvagnar i vinterväglag i Sverige. Från och med den 1 december måste släpvagnar vara utrustade med godkända vinterdäck när de dras av bilar upp till 3 500 kilo. Dessa förändringar syftar till att öka säkerheten på vintervägar och påverkar både privatpersoner och företag som använder släpvagnar under denna säsong.

Ändringen innebär att samtliga släpvagnar, inklusive de som drar båttrailers och husvagnar, nu är skyldiga att ha vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars. Detta gäller oavsett om fordonet har dubbdäck eller dubblösa däck, förutsatt att de uppfyller kravet på 3PMSF-märkning. Transportstyrelsen är den myndighet som har hand om att informera och säkerställa att reglerna följs.

För dem som är osäkra på vilken typ av vinterdäck som krävs eller hur tung släpvagn deras bil får dra, finns e-tjänster som kan hjälpa, såsom släpvagnskalkylatorn. Tanken är att den här förändringen ska bidra till minskade trafikolyckor och förbättrad körsäkerhet under den utmanande vinterperioden.

Nya regler för släpvagnsvikter och klassificeringar 2024

De nya reglerna för 2024 inkluderar förändringar i både tillåtna släpvagnsvikter och förutsättningarna för olika körkortsbehörigheter. Dessa förändringar påverkar hur fordonsägare kan använda sina person- och lastbilar med släp.

Förändringar i totalvikt för släpvagnar

Från och med 2024 justeras hur totalvikter för släpvagnar beräknas. Totalvikt är den maximala vikten ett specifikt släp får ha inklusive last och kopplingsanordning. Personbilar och lätta lastbilar påverkas mest av den nya lagstiftningen, vilket innebär att de kan dra tyngre släpvagnar än tidigare, beroende på fordonets registreringsbevis.

För tunga lastbilar justeras också högsta släpvagnsvikt. Förändringarna syftar till att harmonisera reglerna med internationell praxis och förbättra trafiksäkerheten.

Körkortsbehörighet och utökad behörighet B

Ändringar i körkortslagstiftning innebär även nya krav för B-körkortsinnehavare. Med ett vanligt B-körkort är det nu möjligt att genomföra ett körprov för att få utökad behörighet B (kod 96), vilket tillåter att dra tyngre släp med en personbil.

För innehavare av BE-körkort ges möjlighet att köra med ännu tyngre släpvagnsvikter, vilket är relevant för dem som transporterar gods eller utrustning regelbundet. Dessutom har de så kallade farfarsrättigheterna för äldre körkortsinnehavare anpassats för att säkerställa överensstämmelse med dagens krav.

Anpassning till tunga fordon och tunga lastbilars släpvagnsvikter

De nya bestämmelserna innebär även anpassning för tunga fordon. Tung lastbilars släpvagnsvikter har setts över för att bättre matcha de ökade möjligheterna till lastning och transport. Denna anpassning syftar till att öka effektiviteten inom transportsektorn.

Dragbilens kvalifikationer förblir viktiga när det gäller säker passage av godstrafik, och rätt registreringsbevis måste alltid medföras för kontroll. Lagändringar reflekterar ett behov av att uppdatera reglerna för att minska koldioxidutsläpp genom effektivare transporter.

Uppdaterade säkerhetskrav och kontroller

Säkerhetskraven för släpvagnar har skärpts från och med 2024 för att förbättra trafikmiljön. Fokus ligger på däckens skick och deras prestanda i vinterväglag.

Krav på däckmönsterdjup och däck

För att säkerställa optimalt väggrepp under vintermånaderna, krävs ett minimalt mönsterdjup på 3 millimeter för vinterdäck. Både dubbade och odubbade däck måste uppfylla detta krav.

En märkning med 3PMSF (alptopp/snöflinga) är ett tydligt krav för att garantera vinterdäckens prestanda i kalla klimat. Detta gäller även för mud and snow (M+S) märkta däck, men endast om de har testats och certifierats för vinterförhållanden.

Det gäller att regelbundet kontrollera däcken för att säkerställa att de fortfarande uppfyller dessa krav. Däcken bör inspekteras för jämnt slitage och eventuella skador.

Obligatorisk utrustning vid vinterväglag

Vid körning under vinterförhållanden krävs nu att släpvagnar är utrustade med vinterdäck. Dubbdäck är ofta föredraget i områden med mycket is och snö, medan dubbfria däck kan vara lämpliga i mildare vinterklimat.

Förutom däck, ska släpvagnen även vara utrustad med lämpliga säkerhetsverktyg som snökedjor, där detta är tillåtet och rekommenderat. Det är viktigt att ha extra försiktighetsåtgärder på plats för att hantera de utmaningar som vinterväglaget kan medföra.

Genom att följa dessa uppdaterade regler, kan risken för olyckor minskas, vilket bidrar till en säkrare vägtrafik.

Ändrade regler för användning av vinterdäck

Från den 1 december 2024 har nya krav fastställts för vinterdäckens användning. Dessa regler påverkar både dubbdäck och dubbfria däck, med särskild betoning på att förbättra säkerheten under vinterväglag.

Bestämmelser för dubbdäck och dubbfria däck

Dubbdäck är fortfarande tillåtna under vintersäsongen, men deras användning är begränsad till specificerade tidsperioder för att minimera vägslitage. Dubbfria vinterdäck, även kallade friktionsdäck, måste nu vara märkta med alptopp/snöflinga-symbolen (3PMSF) för att anses vara godkända. Denna symbol garanterar att däcken uppfyller kraven för vinterväglag. Däck som tillverkats före 1 juni 2019 och saknar denna märkning får inte längre användas.

M.S och M+S märkta däck kan godkännas om de också bär alptopp/snöflinga-symbolen. Detta ökar förtroendet för deras prestanda i svåra vinterförhållanden. Att välja rätt vinterdäck är avgörande för säkerheten.

Ny tidsperiod för däckbyte

För vinterdäckanvändning har tidsperioden blivit mer strikt definierad. Från och med den 1 december till 31 mars måste vinterdäck vara monterade vid vinterväglag. Denna tidsram är kritisk för att säkerställa att fordon är ordentligt utrustade för att hantera Sveriges vintervägar.

Det rekommenderas att bilägare planerar sitt däckbyte i god tid för att undvika sista minuten-problem. Att följa rätt tidpunkt för däckbyte kan inte bara öka trafiksäkerheten utan även hindra böter som kan uppkomma vid inspektioner.

Förändrade hastighetsbegränsningar för ekipage

Hastighet är en kritisk faktor när man kör med släpvagn. Den nya regeln har infört specifika begränsningar för att förbättra trafiksäkerhet. Det är avgörande att förarna alltid är medvetna om de aktuella hastighetsbegränsningarna när de transporterar gods med en släpvagn.

Väglag och väderförhållanden kan påverka tillåtna hastigheten. Det är viktigt att anpassa hastigheten i enlighet med dessa förhållanden för att säkerställa säkerheten för alla trafikanter. Oavsett de nya reglerna måste säkerheten alltid ha högsta prioritet.

Transportstyrelsen har utfärdat riktlinjer för dessa förändringar. Förarnas erfarenhet och släpets konstruktion spelar också en roll. Skillnaden mellan lätta och tunga släpvagnar samt om släpet är bromsat eller obromsat kan påverka de tillåtna hastigheterna.

För släpvagnar kategoriserade som tunga och bromsade kan specifika regler gälla. När det gäller obromsade släpfordon är det vanligtvis lägre hastighetsbegränsningar för att minimera risken för olyckor.

Det är viktigt att påminna chaufförer att regelbundet kontrollera de aktuella reglerna och hålla sig uppdaterade genom de resurser som tillhandahålls av Transportstyrelsen. Förarnas medvetenhet och anpassningar enligt de nya reglerna är nyckeln till att undvika olyckor och säkerställa smidig trafik.

Nya regler för vinterväglag och beredskap

Den senaste lagstiftningen för vinterväglag har infört förändringar avseende användningen av vinterdäck, särskilt för släpvagnar. För att säkerställa säkerheten på vägarna krävs nu vissa utrustningar och att ansvarsområden följs strikt.

Utrustning och förberedelser för släpvagnar

Alla släpvagnar som framförs under vinterväglag måste nu vara utrustade med vinterdäck. Detta krav sträcker sig från den 1 december till den 31 mars, när vinterförhållanden kan råda. Om dragbilen har dubbdäck, måste släpvagnen också ha det för att upprätthålla säkerhet och kontroll.

Förutom vinterdäckens krav rekommenderas installation av snökedjor i områden med särskilt svåra vinterväglag. Sandspridare är också en effektiv lösning för att förbättra greppet på isiga eller snöiga vägar. Dessa åtgärder bidrar till att minska risken för olyckor under vinterkörning.

Ansvarsområden och sanktioner

Fordonets ägare och förare delar ansvaret för att säkerställa att både fordon och släpvagn är korrekt utrustade enligt de nya reglerna. Detta inkluderar att kontrollera och installera rätt däck samt annan nödvändig vinterutrustning som nämnts.

Nonchalerande av kraven kan leda till straffavgifter och möjliga körförbud, beroende på överträdelsens allvar. Myndigheterna genomför regelbundna kontroller för att säkerställa efterlevnad. För att undvika sanktioner är det avgörande att hålla sig informerad och vidta nödvändiga åtgärder före vinterväglagens inträde.

You may also like...